İçeriğe geç

sevgili arsız ölüm

Geçtiğimiz ay Seyyah Sahne, Latife Tekin’in “Sevgili Arsız Ölüm” romanından sahneye uyarladığı “Sevgili Arsız Ölüm, Dirmit” oyunuyla Ankara seyircisiyle buluştu.

Ankara seyircisinin en sevdiği sahnelerden Ankara Sanat Tiyatrosu açtı kapılarını Seyyah Sahne’ye. Nezaket Erden’in doksan dakikalık sahne performansı görülmeye değerdi. Bu performansı ile Nezaket Erden, Tiyatro Eleştirmenleri Birliği 2018 TEB Ödülleri’nde “Yılın Kadın Oyuncusu” ödülünü aldı.

Latife Tekin ve Büyülü Gerçeklik

1957 doğumlu Latife Tekin’in romanlarında, Gabriel Garcia Marquez’in Yüzyıllık Yalnızlık adlı eseriyle en büyük temsilcisi olduğu “büyülü gerçekçilik” akımının etkisi hissedilir:

Büyülü gerçekçilik akımının en önemli özellikleri, fantastik ya da tuhaf unsurlarla, gerçekçi unsurların karıştırılması ya da yan yana kullanılması, kıvrımlı hatta labirentimsi anlatım tekniklerine ve temalara, ustalıklı zaman değişimlerine, rüyalara, yerel mitlere, cinlerle, perilerle dolu masalımsı hikâyelemeye yer verilmesidir. Yazarın “Sevgili Arsız Ölüm” romanı da benzer özellikler gösterir. İlk yayım tarihi 1983 olan roman, Türk edebiyatının Büyülü Gerçekçilik akımının ilk örneklerinden biri olarak kabul edilmektedir.

Roman iki bölümden oluşuyor. İlk bölümde Huvat ve Atiye ile çocukları Nuğber, Halit, Seyit, Dirmit ve Mahmut’un, gelinleri Zekiye’nin köyde geçen yaşamları, köylülerin yaşamlarını da içine alarak zengin bir anlatımla sunuluyorİkinci bölümde aile İstanbul’a taşınıyor, kent yaşamında köylü ve yoksul olmanın gerçekliği, sahiciliği ve doğallığı, Latife Tekin’in kullandığı dil ile doruk noktasına taşınıyor. Ritmi ve müziği olan masalsı bir anlatım bu . Cinler, periler, büyüler ve Azrail’in batıl inançların günlük yaşamın olmazsa olmaz parçaları olarak yer aldığı roman, zaman zaman boğazımızın düğümlenmesine, bazen gözyaşlarına, bazen de gülümsememize neden olan olaylarla dolu.

“Sevgili Arsız Ölüm” Sahnede

Seyyah Sahne tarafından sahneye taşınan ve oyuncu Nezaket Erden’in yüksek lisans bitirme projesi olan “Sevgili Arsız Ölüm, Dirmit”  romanın ikinci bölümünde anlatılan, ailenin İstanbul’a taşındıktan sonraki hayatına odaklanıyor. Ataerkil ve geleneksel bir toplumun karşısında baskılara direnen Dirmit, hep hayallerinin peşinden koşuyor, hiç vazgeçmiyor. Dirmit’e can veren Nezaket Erden usta oyunculuğuyla bütün aileyi anlatıyor bize. Oyun boyunca tek kullandığı aksesuar ise bir bitki ve saksısı. Ay, yıldız, deniz, sokak ve çiçeklerle konuşan Dirmit, köyüne olan özlemini gidermek için toprak yiyen Dirmit, kuşkuş otuyla dertleşen Dirmit, şarkılar söyleyen Dirmit…  

Oyun güçlü anlatımıyla bize toplumsal cinsiyet rollerini sorgulatıyor. Oyundan çıktığımızda yüreğimizde bir sızı, ama çokça umut, kulaklarımızda ise “Kır Gönlünün Zircirleriniii…..” şarksı vardı.

 

Meraklısına: Dirmit, küçük siyah üzüm demektir. Dirmit adını, bu üzüme benzeyen gözlerinden alır.

Tarih:RomanTiyatro

İlk Yorumu Siz Yapın

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir